Autovero.fi-keskustelupalstan etusivulle Autovero.fi-keskustelupalstan etusivulle
Autovero.fi-keskustelupalstan etusivulle Harmittaako autoveropäätös? Tee autoverovalitus! Primus Lakipalvelu
Autovero.fi-keskustelupalstan etusivulle
Autovero.fi-keskustelupalstan etusivulle Keskustelupalstan etusivulle Etusivu   Ohje Ohje   Hae Hae   Autovero.fi-kotisivulle Autovero.fi-kotisivulle

Ei muutosta verotuskäytännössä 12.12 alkaen!

Lähetä uusi viesti.   Vastaa viestiin. Sivu 1/3 Siirry sivulle: 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
Kyykytettävä
Vieras





viestiViestin otsikko: Ei muutosta verotuskäytännössä 12.12 alkaen!
Lähetetty: ke 13.12.2006 klo 12.14
Vastaa lainaamalla viestiä.

Mikään ei ole muuttunut autoverotuksessa ja Tulli, tuo "maailman paras Suomen Tulli" pyyhkii hanurinsa KHO:n päätöksillä.

Toin viikonloppuna maahan uudehkon tuontiauton ja 30 päivän ajoluvan ehtojen mukaisesti kävin täyttämässä autoveroilmoitukset ja näyttämässä autoa Tullille eilen 12.12 iltapäivällä (ns. viiden päivän sääntö). Mukaan veroilmoitukseen liitin vaatimuksen takaisinlaskentamenetelmän käytöstä, jota perustelin aamuisella KHO:n päätöksellä (mikä osoittaa tullin tilastoihin perustuvan arvonmäärityskeinon laittomaksi). Omassa tapauksessa Grey-Henin hinta-arvio autolleni oli vajaat 43 000€ ja vaikka verot maksaisi tästä summasta, kokonaiskustannukset jäävät hakukuluineen jokseenkin tasaan 30 000 euroon. Siis lievä tilastollinen harha …

Tänään postin aamujakelussa tulikin sitten varsinainen yllätys; 12.12 päivätty verotuspäätös autolleni (kiirettä on pitänyt, että päätös on saatu iltapäivän postiin)!!! Päätös on tuttu ja turvallinen, sillä markkina-arvo on suoraan tilastoista eikä päätökseen ole liitetty mitään perusteluita verotusarvosta. Ja verotusarvo on, yllätys yllätys, suoraan Grey-Henin tietokannasta!

Eli näin. KHO:n päätökset eivät ilmeisesti sido Tullia, vaan se toimii omien lakiensa mukaisesti.
SAMA
Vieras





viestiViestin otsikko: Korjaus edelliseen
Lähetetty: ke 13.12.2006 klo 15.25
Vastaa lainaamalla viestiä.

Sorry!

Siis tuo 30 päivän ajolupa pitäisi olla 3 kuukauden ajolupa. Kiihdyksissäni kirjoitin väärin ...
reksa
Vieras





viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 13.12.2006 klo 17.12
Vastaa lainaamalla viestiä.

Kerropa tarkemmat tiedot autosta ja paljonko veroa lätkäistiin.
Audisti
Vieras





viestiViestin otsikko: Re: Ei muutosta verotuskäytännössä 12.12 alkaen!
Lähetetty: ke 13.12.2006 klo 18.59
Vastaa lainaamalla viestiä.

Kyykytettävä kirjoitti:
Mikään ei ole muuttunut autoverotuksessa ja Tulli, tuo "maailman paras Suomen Tulli" pyyhkii hanurinsa KHO:n päätöksillä.

Toin viikonloppuna maahan uudehkon tuontiauton ja 30 päivän ajoluvan ehtojen mukaisesti kävin täyttämässä autoveroilmoitukset ja näyttämässä autoa Tullille

laittomaksi). Omassa tapauksessa Grey-Henin hinta-arvio autolleni oli vajaat 43 000€ ja vaikka verot maksaisi tästä summasta, kokonaiskustannukset jäävät hakukuluineen jokseenkin tasaan 30 000 euroon. Siis lievä tilastollinen harha …



Mielenkiintoinen tapaus: toin itse reilu kuukausi sitten vm 2003 auton ja siinä arvo oli melko tarkaan sama, joka olisi saatu tuolla takaisinlaskennalla.
Kyykytettävä
Vieras





viestiViestin otsikko:
Lähetetty: su 17.12.2006 klo 17.35
Vastaa lainaamalla viestiä.

Onko kukaan muu saanut "väärää" päätöstä 12.12 jälkeen vai onko autoverotus keskeytetty linjojen kokoamista varten???
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: su 17.12.2006 klo 18.46
Vastaa lainaamalla viestiä.

Tommoisen jätin tulliin ... Katsotaan mitä vastaavat Smile

Autohan on MB E200t Kompressor, 2005 ja 140000 km. Navi, vetokoukku ym asiaankuuluvat herkut. Huoltohistoria ja omistajahistoria täydellinen. Auto kuin uusi minun silmissä. Ostohinta yhdeltä Saksan suurimmilta uudehkojen autojen välittäjältä (Dat Autohus GmbH) 17400...

*************************

Lappeenrannan tulli
Maarit Kxxxxxxxxx
Terminaalinkatu 5
PL 66
53501 LAPPEENRANTA


SELVITYSPYYNTÖ KOSKIEN AUTOVEROPÄÄTÖSTÄ A2006-95-346-591-005

Verotuspäätöksessä sovellettu verotusarvo perustuu ilmeisesti AHTI-tietokannan sovelluksesta saatuun Grey-Hen Oy:n tuottamaan tilastolliseen arvioon auton arvosta. Verotusarvona eli yleisenä vähittäismyyntiarvona on käytetty AHTI-tulosteen mukaista samanlaisen auton pyyntihintaa vähennettynä tavanomaisilla alennuksilla.

Grey-Hen Oy:n arvonmääritys perustuu yhtiön antaman tiedon mukaan markkinoilta kerättyjen hintatietojen tilastolliseen analyysiin. Yhtiön käytössä on laaja aineisto niin sanottujen merkkiliikkeiden pyynti-, myynti- ja ostohinnoista. Aineisto ei kuitenkaan kata kaikkien merkkiliikkeiden tietoja eikä kaikkia automerkkejä. Yhtiön arvio perustuu tilastomallin estimointiin, josta saadaan tuloksena hinnanmuodostusta kuvaava funktio, joka yhdistää auton ominaisuudet ja hinnan markkinoilla. Tämä merkitsee, että kun auton ominaisuudet ovat tiedossa, hinta-arvio saadaan lasketuksi, vaikka täsmälleen samanlaisesta autosta ei olisi lainkaan hintahavaintoja. Yhtiön käyttämät hintatiedot eivät sisällä tietoja muiden autoliikkeiden kuin merkkiliikkeiden hinnoista eivätkä yksityisten kesken tehtyjen autokauppojen hinnoista.

Tullilaitoksella on Grey-Hen Oy:n kanssa tehtyyn sopimukseen perustuva käyttöoikeus AHTI-tietokantaan, mutta tullilaitos saa verotusarvoa koskevan tiedon tulosteena vain kulloinkin verotuksen kohteena olevaa ajoneuvoa varten. Tullilaitoksella ei sopimuksesta johtuen ole mahdollisuutta varmistua tietokantaan syötettyjen tietojen oikeellisuudesta ja kattavuudesta eikä tullilaitoksen tiedossa ole myöskään se tilastollinen menetelmä, jonka avulla verotusarvon perusteena käytettävät tiedot tuotetaan. Tullilaitos joutuu näin ollen veroviranomaisena toimittamaan verotuksen sellaisen yksityiseltä yritykseltä saatavan tiedon perusteella, jonka oikeellisuus ei perustu veroviranomaisen tarkistettavissa oleviin tosiseikkoihin ja muihin tietoihin.

Verovelvollinen voi saada tietokannasta ainoastaan omaa verotustaan koskevan tiedon, mutta ei tietoa sen perusteena olevista hintahavainnoista ja muista mahdollisista tiedoista eikä menetelmästä, jolla hänen autonsa verotuksessa sovellettuun verotusarvoon on päädytty. Verovelvollinen ei tämän vuoksi voi asianmukaisesti vaikuttavin perustein riitauttaa verotuksessa sovellettua verotusarvoa, vaikka hänellä olisi esittää tosiseikkoja ja muuta näyttöä alemmasta yleisestä vähittäismyyntiarvosta.

Korkein hallinto-oikeus on päätöksessään 2006:95 (Vuosikirjanumero KHO 2006:95, Antopäivä 12.12.2006, Taltionumero 3419, Diaarinumero 325/2/06) katsonut, että nykyinen tapa määrittää ajoneuvon arvo yksittäisen yrityksen tuottaman taulukon (autoalan tietopalveluja tarjoavan Grey-Hen-nimisen yrityksen tietojen perusteella) perusteella on laiton.

Haluan tietää otsikossa mainittuun autoveropäätökseen liittyen:

1) Miksi Tulli on tietoisesti rikkonut Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä 2006:95 12.12.2006 päivätyssä autoveropäätöksen teossa?
2) Miksi autoveroilmoitukseen kirjattua ja liitteenä toimitettua vaatimusta ns. takaisinlaskentamenetelmän käytöstä ole toteutettu, vaikka Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä 2006:95 todetaan nyt käytetty tilastoihin perustuva menetelmä laittomaksi? Autoverolakihan antaa monia mahdollisuuksia auton markkina-arvon määrittämiseksi, joista ns. takaisinlaskenta on vain yksi käytössä oleva menetelmä.

Vastaukset haluan kirjallisena.


Lappeenrannassa 14.12.2006
Mxxxxxx Oxxxxxxxxxxxxx
Alkuperäinen
Vieras





viestiViestin otsikko: Lisää tietoa
Lähetetty: ti 16.1.2007 klo 08.35
Vastaa lainaamalla viestiä.

Homma jatkuu ...

Sain 15.1.2007 postitse 12.1.2007 päivätyn vastauksen 14.12.2006 jätettyyn selvityspyyntöön. Vastaukset voidaan kysymyksien eri kohtiin tulkita seuraavasti:

1) KHO:n ratkaisun johdosta Tullihallitus on aloittanut selvitystyön tehdäkseen vaaditut muutokset nykyiseen verotusmenettelyyn. Tulli on kuitenkin tietoisesti jatkanut KHO:n laittomaksi toteamaa verotusmenettelyä 12.12.2006 jälkeen, eikä verotusta ole selvitystyön ajaksi tullipiireissä keskeytetty.
2) Autoveropäätöksessä A2006-95-346-591-005 sovellettu yleinen vähittäismyyntiarvo on saatu arvonmäärityksessä ensisijaisesti käytettävästä AHTI-hintatietojärjestelmästä, vaikka KHO:2006:95 onkin kyseisen tilastoihin perustuvan arvonmääritysmenetelmän todennut lainvastaiseksi...

Vastaukseen on lisäksi liitetty Tullin yleinen tiedote, jonka mukaan verovelvollinen voi pyytää tarkempia perusteluja verotuspäätöksestä. Tulli ratkaisee nämä pyynnöt selvitystyön päätyttyä. Ei paljoa lohduta, koska Tulli on 15.12.2006 julkaissut tiedotteen, missä todetaan "Tulli ei viranomaisaloitteisesti oikaise tehtyjä verotuksia Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO:2006:95 perusteella."

Eli jokainen väärän veropäätöksen saanut (=jokainen veropäätöksen saanut) joutuu hakemaan oikeutta valitusteitse ...

Ja mitään muutosta Tullin arvonmäärityksessä ei siis ole tapahtunut, vaikka asialla on spekuloitu laajastikkin eri palstoilla.
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ti 16.1.2007 klo 10.39
Vastaa lainaamalla viestiä.

Mielestäni sinun pitäisi laittaa kunnon korvausvaatimus valitukseesi koska Tulli ei ole välittömästi alkanut noudattamaan KHO:n päätöstä.

Valituksessa voisi myös pyytää oikeuden kantaa ovatko virkailijat noudattaneet hallintolakia kun he eivät ole päätöstä tehdessään noudattaneet KHO:n päätöstä. Olisi kiva nähdä uskaltaako Tullin henkilöstö sen jälkeen tehdä ainuttakaan päätöstä.
Alkuperäinen
Vieras





viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ti 16.1.2007 klo 15.32
Vastaa lainaamalla viestiä.

Tästä linkistä pääset lukemaan alkuperäiset vastaukset a) KHO:2006:95-vastaiseen menettelyyn ja b) arvonmääritystiedusteluun.

http://www.lut.fi/~mollikai/autoverotus/
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ti 16.1.2007 klo 15.40
Vastaa lainaamalla viestiä.

Taas esiintyy Tullin kirjeessä sana avoimemmin vaikka sen pitää olla avoimesti Evil or Very Mad

Toisekseen he todistavat että ovat rikkoneet Kho:n päätöstä käyttämällä Ahti-palvelua arvonmäärityksessä.
Alkuperäinen
Vieras





viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ti 16.1.2007 klo 15.41
Vastaa lainaamalla viestiä.

Vielä täydennyksenä:

* Tullilla ei spekuloinneista huolimatta ole mitään "uutta laskentatapaa" verotuksen perusteeksi
=
vanha laittomaksi todettu meininki jatkuu täyttä häkää

* Tullilla ei ole MAHTI-järjestelmää, vaikka tuossa vastauksessa niin annetaan ymmärtää. Muutenhan Tulli pystyisi toimittamaan oikeudenpitäviä päätöksiä.

* Jokainen joutuu valittamaan, koska Tulli ei viranomaislähtöisesti oikaise mitään päätöksiä (tullin tiedote 15.12.2006)

* Voitto (tai ainakin tasapeli) on varmaa kaikille valittajille, joten kannattaa pyytää kaikkia kuluja korvattavaksi!

* Onko erittelypyyntö todella toimitettu kaikille kärsineille Tullin toimesta???

* jne
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ti 16.1.2007 klo 16.01
Vastaa lainaamalla viestiä.

Tyypillistä Tullin toimintaa: Toimitetaan kaavake, jolla verovelvollinen voi anoa perusteluja.

Miksi ei toimiteta perusteluja veropäätöksen yhteydessä?
Välikysymys
Vieras





viestiViestin otsikko: Ei kun semmosta vaan...?
Lähetetty: ti 16.1.2007 klo 22.49
Vastaa lainaamalla viestiä.

"Tommoisen jätin tulliin ... Katsotaan mitä vastaavat Smile

Autohan on MB E200t Kompressor, 2005 ja 140000 km. Navi, vetokoukku ym asiaankuuluvat herkut. Huoltohistoria ja omistajahistoria täydellinen. Auto kuin uusi minun silmissä. Ostohinta yhdeltä Saksan suurimmilta uudehkojen autojen välittäjältä (Dat Autohus GmbH) 17400..."

Sori varmaan vähän väärä palsta, mut...

Olitko tyytyväinen kyseisen firman toimintaan, ja oliko palvelu yleensä OK? Siis näin suomipojan kantilta...? Itse olen kanssa katsellut kyseisen firman sivuilta MELKOISEN laajaa valikoimaa sopivan ikäisistä autoista, siksi kiinnostaa Question
Alkuperäinen
Vieras





viestiViestin otsikko: Vastaus välikysymykseen
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 08.46
Vastaa lainaamalla viestiä.

Menee off-topiciksi mutta palstan mode sen sallikoon:

Olen tuonut vajaan neljän vuoden aikana autoja täysin harrastusmielessä tahtiin 2-3 kpl/vuodessa. Osa harrasteautoja ja osa uudenkarheita käyttöautoja. Kokemuksia on siis kertynyt useista eri kauppiaista. Ainoa jota kehotan karttamaan, on aaf.de Hampurissa...

Dat Autohus on ehdottomasti paras kokonaisuus tähän mennessä, ja jos vain sieltä tulevaisuudessa autoja löytyy niin tuskinpa muualle tarvitsee mennä jatkossakaan?

Ensimmäinen yhteydenotto voi vähän takkuilla, kun tekeevät noin 50 kauppaa päivittäin muutaman myyntimiehen voimin. Soittoihin vastaa yleensä sihteeri, joka ensimmäisenä kysyy auton numeroa (mainittu ilmoituksessa). Kertoo tämän jälkeen sujuvalla englannin kielellä, onko auto vapaa, varattu vai onko siitä jopa kaupat jo tehty. TÄmän jälkeen yhdistää autosta vastaavalle myyntimiehelle tai ottaa soittopyynnön, mikäli ko myyntimies on varattu. Itseltä meni vajaa vuorokausi, ennen kuin sain myyntimiehen langan päähän. Tämän jälkeen asiat alkoivatkin rullata nopeasti ja hyvällä englannin kielellä.

Voit varata haluamasi auton 24 tunniksi ilman varausmaksua. Tarvittavat tiedot autosta (kolmannen osapuolen tekemä kuntotarkastusraportti = autotohtorin raportti, paperit ja ennakon maksulappu) tulee faksilla ja voit varata auton max 10 päiväksi hintaan 50€/vuorokausi. TÄmä ennakko toki hyvitetään ostohinnasta. Kuntoraportti on saksalaisen pilkun nu***nnan tarkkuudella tehty (omassani oli mainittu vikoina kolme pientä naarmua, joista tosin yhden vain itse löysin ja sekin lähtee pois vahauksessa) ja auto on todellisuudessa paljon parempi kuin hieman pessimistinen raportti kertoo. Toki myyntimieskin sinulle kaikki nämä asiat kertoo puhelimessa, mutta yllättävää kyllä, ei juurikaan kehu autoa. Ainoastaan kertoo faktat...

Ennakon maksun jälkeen on siis 10 päivää järjestää auton nouto. Sekä Bockel ja Buch ovat sen verran kaukana kaikesta, että vaatii käytännössä vuokra-auton. Itse lensin Myncheniin ja otin kentältä vuokra-auton, jolla ajoin yöksi Illertisseniin. Aamulla keskellä ei mitään-sijaitsevalle autoliikkeelle ja kaupan tekoon. Kaikki sujui erittäin nopeasti, ja auto oli valmiiksi ajettu luovutusaitaukseen, missä sitä oli mahdollisuus vielä tarkastella (parempi kuin kuvaus antoi odottaa, huolto tehty aivan hiljakkoin ja kaikki kuluvat osat jarruja myöten uusittu, uudet kalliit Good Year 225-55-16 renkaat alla, oljyt ja nesteet tarkastettu ikkunatarrojen perusteella jne jne). Liikkeellä on oma export service-paketti hintaan 110€, joka kattaa rekisteröinnin, vakuutukset ja kilvet. Halpaa kuin mikä joten kannattaa ottaa. Toki viralliset leimat joutuu käydä hakemassa Illertissenin poliisiasemalta, mutta se sujuu nopeasti. Tämän jälkeen liikkeeseen tekemään vielä loput viilaukset. Vihjeenä voisi mainita, että Europcarin vuokra-auton voi jättää Buchin liikkeeseen 25€ lisämaksusta ja he hoitavat sen palautuksen aikanaan. Vihjeenä vielä, että rekisteröinti on mahdollista Illertissenissä 8-12, joten paikalla kannattaa olla ajoissa.

Plussat: Liikkeen tilat ovat viihtyisät ja uudet, mutta eipä tuolla juurikaan liikaa aikaa mene. Myyntimiehet saksalaisen kohteliaita ja homma sujuu kokemuksen tuomalla rutiinilla. Suomalaiset tuntuivat olevan erityisen haluttuja asiakkaita. Autot muutaman vuoden vanhoja yritysautoja tai liisareita; kaikissa aukoton merkkihuollon huoltohistoria, kaikissa autoissa autotohtorin kuvallinen tarkastusraportti, valinnanvaraa riittää jos ei aivan eksoottista peliä hae..., yhteyden pito englanniksi, joululahja asiakkaalle Smile ,vuokra-auton jättömahdollisuus, kertakaikkisen miellyttävä kokemus

Miinukset: Sijainti syrjässä kaikesta, reksiteröintitoimsston aukioloajat ainakin Illertissenissä

Suosittelen varauksetta! Onnistuu ensikertalaiseltakin eli vaikeusaste 1 (skaala 1-5).
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 13.49
Vastaa lainaamalla viestiä.

"Mikään ei ole muuttunut autoverotuksessa ja Tulli, tuo "maailman paras Suomen Tulli" pyyhkii hanurinsa KHO:n päätöksillä.

Toin viikonloppuna maahan uudehkon tuontiauton ja 30 päivän ajoluvan ehtojen mukaisesti kävin täyttämässä autoveroilmoitukset ja näyttämässä autoa Tullille eilen 12.12 iltapäivällä (ns. viiden päivän sääntö). Mukaan veroilmoitukseen liitin vaatimuksen takaisinlaskentamenetelmän käytöstä, jota perustelin aamuisella KHO:n päätöksellä (mikä osoittaa tullin tilastoihin perustuvan arvonmäärityskeinon laittomaksi). Omassa tapauksessa Grey-Henin hinta-arvio autolleni oli vajaat 43 000€ ja vaikka verot maksaisi tästä summasta, kokonaiskustannukset jäävät hakukuluineen jokseenkin tasaan 30 000 euroon. Siis lievä tilastollinen harha …

Tänään postin aamujakelussa tulikin sitten varsinainen yllätys; 12.12 päivätty verotuspäätös autolleni (kiirettä on pitänyt, että päätös on saatu iltapäivän postiin)!!! Päätös on tuttu ja turvallinen, sillä markkina-arvo on suoraan tilastoista eikä päätökseen ole liitetty mitään perusteluita verotusarvosta. Ja verotusarvo on, yllätys yllätys, suoraan Grey-Henin tietokannasta!

Eli näin. KHO:n päätökset eivät ilmeisesti sido Tullia, vaan se toimii omien lakiensa mukaisesti."


Samainen "kirjelmä" taisi olla uusimmassa Tuulilasi lehdessäkin KHO:n ratkaisua käsittelevän jutun yhteydessä? Yhtä asiaa en vaan kyseisessä jutussa ymmärtänyt eli jos Grey-Hen antaa arvon 43 000 egeä ja verotuksessa on sovellettu arvoa suoraan kyseisestä tietokannasta, niin miksi Tuulilasissa julkaistun kirjeen yhteydessä olleessa autoveropäätöksessä autoveron verotusarvo kohdassa näyttäisi olevan 36 alkuinen summa (liekö 36 000?)?

Keneen tässä nyt pitäisi luottaa? Painovirhekkö vai puhuuko Tekniikan tohtori muunneltua totuutta kirjeessään? Antaako Grey-Hen esim puhelimitse tiedusteltaessa korkeampia arvoja kuin tullin järjestelmä, kokemuksia kenelläkään?
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 13.58
Vastaa lainaamalla viestiä.

Lähetä Khoon kopiot saamistasi papereista ja kysy aikooko Kho tehdä jotain asialle kun Tulli ei noudata selvää päätöstä.
Hege
Vieras





viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 14.28
Vastaa lainaamalla viestiä.

"
Anonymous kirjoitti:
Tyypillistä Tullin toimintaa: Toimitetaan kaavake, jolla verovelvollinen voi anoa perusteluja.

Miksi ei toimiteta perusteluja veropäätöksen yhteydessä?
"

Kirjeestä ymmärsin, että siihen ollaan nimenomaisesti menossa, mutta koska tämän mahdollistavaa järjestelmää/järjestelyä ei ole käytännössä mahdollista kyhätä yhdessä yössä, on niille jotka ehtivät saada autoveropäätöksen ennen perustelujen liittämisen mahdollistavan järjestelyn toteuttamista, varattu mahdollisuus saada tieto takautuvasti...

Mun mielestä tuo on tässä surkuhupaisassa tilanteessa ihan perusteltavissa oleva käytäntö. Vaikka olenkin luonnollisesti meidän autontuojien puolella, niin osoittaa mun mielestä aikamoista umpimielisyyttä, jos vedetään heren nenään siitä, että arvonperusteiden oheistmisen veropäätökseen mahdollistava järjestelmä ei ole päivässä taikka edes kuukaudessa valmiina, jos ei tähän tarkoitukseen soveltuvia välineitä ole valmiiksi olemassa. Tolkkua nyt pöydän molemmin puolin herrat hyvät Confused
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 14.37
Vastaa lainaamalla viestiä.

Lainaus:
Samainen "kirjelmä" taisi olla uusimmassa Tuulilasi lehdessäkin KHO:n ratkaisua käsittelevän jutun yhteydessä? Yhtä asiaa en vaan kyseisessä jutussa ymmärtänyt eli jos Grey-Hen antaa arvon 43 000 egeä ja verotuksessa on sovellettu arvoa suoraan kyseisestä tietokannasta, niin miksi Tuulilasissa julkaistun kirjeen yhteydessä olleessa autoveropäätöksessä autoveron verotusarvo kohdassa näyttäisi olevan 36 alkuinen summa (liekö 36 000?)?


Sama kirjelmä. Soitin ennen auton tullausta GH:n palvelunumeroon, mistä arvoksi kerrottiin vajaat 43k€. Tästä verot vajaat 13k€. Sen kun lisäät ostohintaan 17,4k€, saat loppusummaksi jotakuinkin 30 k€. Verotus oli tehty noin 40 k€ hinnasta (tämä arvo oli GH:n ilmoittama ahti-arvo), mistä muodostuu tuo liki 37k€ "tullausarvo". Lieneeko halventunut autot noin paljon reilun kuukauden aikana? Hintaero silti aikamoinen eli 60kmummonmarkkaa ...

Toivottavasti selvensi?

Ja jos nimittelemään alat, käytä jatkossa omaa nimeäsi!
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 14.56
Vastaa lainaamalla viestiä.

Hege kirjoitti:
Kirjeestä ymmärsin, että siihen ollaan nimenomaisesti menossa, mutta koska tämän mahdollistavaa järjestelmää/järjestelyä ei ole käytännössä mahdollista kyhätä yhdessä yössä, on niille jotka ehtivät saada autoveropäätöksen ennen perustelujen liittämisen mahdollistavan järjestelyn toteuttamista, varattu mahdollisuus saada tieto takautuvasti...

Mun mielestä tuo on tässä surkuhupaisassa tilanteessa ihan perusteltavissa oleva käytäntö. Vaikka olenkin luonnollisesti meidän autontuojien puolella, niin osoittaa mun mielestä aikamoista umpimielisyyttä, jos vedetään heren nenään siitä, että arvonperusteiden oheistmisen veropäätökseen mahdollistava järjestelmä ei ole päivässä taikka edes kuukaudessa valmiina, jos ei tähän tarkoitukseen soveltuvia välineitä ole valmiiksi olemassa. Tolkkua nyt pöydän molemmin puolin herrat hyvät Confused


Jos kerran veropäätös on tehty niin onhan ne perustelut olemassa. Se onko perustelut riittävät on toinen kysymys.
kylmis
Vieras





viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 14.58
Vastaa lainaamalla viestiä.

>Lieneeko halventunut autot noin paljon reilun kuukauden aikana?<

Autohan on sen verran uusi ja paljon ajettu ikäisekseen, että vastaavasta tuskin on ollut hintahavaintoja Suomessa. Arvonmääritys on saattanut korjaantua kuukauden aikan alaspäin reilustikkin, mikäli hintahavaintoja todellisista pyynneistä on järjestelmään syötetty? Näinhän oli havaittavissa alkuvaiheessa etenkin suomessa harvinaisten autojen kohdalla, kunnes tuontiautot korjasivat arvonmääritystä realistiseen suuntaan.

Tämä toki vain arvailua. Heittoa noissa arvoissa on ollut puoleen ja toiseen kautta aikojen. Yleensä kylläkin tullin eduksi
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 15.05
Vastaa lainaamalla viestiä.

Sama kirjelmä. Soitin ennen auton tullausta GH:n palvelunumeroon, mistä arvoksi kerrottiin vajaat 43k€. Tästä verot vajaat 13k€. Sen kun lisäät ostohintaan 17,4k€, saat loppusummaksi jotakuinkin 30 k€. Verotus oli tehty noin 40 k€ hinnasta (tämä arvo oli GH:n ilmoittama ahti-arvo), mistä muodostuu tuo liki 37k€ "tullausarvo". Lieneeko halventunut autot noin paljon reilun kuukauden aikana? Hintaero silti aikamoinen eli 60kmummonmarkkaa ...

Toivottavasti selvensi?

Ja jos nimittelemään alat, käytä jatkossa omaa nimeäsi![/quote]

Tarkoitus ei ollut loukata, eikä nimitellä eli pahoittelut. Lainasin vain oikeaksi luulemaani titteliä kirjeen lopusta.

Siis oliko tuossa kyse siitä -05 E200T kompurasta? Mun mielestä aika edukas hinta (siis Saksan päässä), jos auto kunnoltaan ihan ok. edelleen kyllä hämmentää miksi verotus on tehty 40 000 arvosta, eikä siitä tullausarvo kohdassa olevasta 36 tai 37 000:sta? Toisaalta vasta suunnittelen ensimmäisen autoni tuomista, joten ehkä ei vielä kaikkea tarviikaan ymmmärtää Wink Verotusarvona ei siis kuitenkaan ollut se 43 000 euroa, vaikka siitä jutusta vähän sellainen mielikuva jäi?

No toivotaan, että saata verot lopulta asianmukaisellee tasolle. Jokos on asiasta valitus tehtynnä?
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 15.06
Vastaa lainaamalla viestiä.

Arvoisa herra Ollikainen.

Mikäli ei ole liikaa vaivaa, niin pistä tullilta saamasi postit menemään tuonne oikeusasiamiehelle. Tuolla löytyy valmis kaavake sähköisessä muodossa ja liitteet voit laittaa suoraan pdf-muodossa. Tämän jälkeen tulli saa selvitellä oikeusasiamiehelle näkemystään miten laittomia päätöksiä voi tehdä edelleen KHO:n päätöksen vastaisesti.

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/kantelu.htx

Todennäköinen seuraus kantelustasi on se, että tullin päätösten tekeko ahdilla loppuu kuin seinään.
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 15.22
Vastaa lainaamalla viestiä.

Lainaus:
Verotusarvona ei siis kuitenkaan ollut se 43 000 euroa, vaikka siitä jutusta vähän sellainen mielikuva jäi


Se vajaat 43k€ oli Marraskuun alussa saamani vastaus GH:n neuvontapuhelimesta tuon auton arvosta. Verotuspäätös tehtiin jokseenkin tarkalleen 1 kk tuosta kyselystä. GH:n arvo oli tällä välin ilmeisesti pudonnut noin 40k€ arvoon. Siitä tullin vakioalennukset ja ollaan liki 37k€ tullausarvossa.

Mutta tuohan ei ollut se pointti: pointti oli siinä että KHO:n päätöstä rikotaan törkeästi eikä vaihtoehtoisiin, lain mahdollistamiin arvonmäärityskeinoihin suostuta. Pointti ei ollut matikkaharjoituksissa ...

Toivottavasti tämä veroilmoituksen jätön yhteydessä jätetty pyyntö selventää asiaa:

Lainaus:
Allekirjoittanut on ennen auton hankintaa kysynyt auton markkina-arvon Grey-Hen-yrityksen maksullisesta neuvontapuhelimesta 0600-11800. 16.11.2006 saatujen tietojen perusteella MB E 200 T Classic –henkilöauton markkina-arvo on autoliikkeiden pyyntihintatietoihin pohjautuen hieman vajaat 43.000,oo €. Kun tästä lasketaan perittävän autoveron määrä autoverosta perittävine arvonlisäveroineen, päädytään tiettyjen likimääräisyyksien jälkeen noin 12.600,oo € maksettavaan autoveroon.

Allekirjoittaneelle auton kokonaishinnaksi muodostuu siis vajaat 31.000,oo €, mikäli verotus toimitetaan Grey Hen Oy:n Autodata-tietokannan avulla. Todellisen arvon ja ennusteen välinen erotus on siis likimäärin luokkaa 11.000,oo €! Tällainen arvonmääritys on siis täysin harhaanjohtava, koska Suomen automarkkinat ovat pienet ja luotettavien, todenmukaisten hinta-havaintojen löytäminen on usein vaikeaa.

Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 15.24
Vastaa lainaamalla viestiä.

Lainaus:
Arvoisa herra Ollikainen.

Mikäli ei ole liikaa vaivaa, niin pistä tullilta saamasi postit menemään tuonne oikeusasiamiehelle. Tuolla löytyy valmis kaavake sähköisessä muodossa ja liitteet voit laittaa suoraan pdf-muodossa. Tämän jälkeen tulli saa selvitellä oikeusasiamiehelle näkemystään miten laittomia päätöksiä voi tehdä edelleen KHO:n päätöksen vastaisesti.

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/kantelu.htx

Todennäköinen seuraus kantelustasi on se, että tullin päätösten tekeko ahdilla loppuu kuin seinään.


Laitoin tänään postiin kantelun oikeuskanslerille. Katsotaan sitten aikanaan, mitä sanottavaa hänellä on asiaan ...
Vieras






viestiViestin otsikko:
Lähetetty: ke 17.1.2007 klo 15.36
Vastaa lainaamalla viestiä.

Kantelu löytyy täältä, jos kiinnostaa miten asia etenee:

http://www.lut.fi/~mollikai/autoverotus/

Lainaus:
Oikeuskansleri on eduskunnan oikeusasiamiehen ohella ylin laillisuuden valvoja Suomessa. Oikeuskansleri valvoo, että viranomaiset noudattavat voimassa olevaa oikeutta. Oikeuskansleri valvoo myös perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista.

Lähetä uusi viesti.   Vastaa viestiin. Sivu 1/3 Siirry sivulle: 1, 2, 3  Seuraava
Näytä viimeisimmät viestit ajalta:   
Ajat on ilmoitettu vyöhykkeen GMT + 2 tuntia mukaan.
Siirry:  
SIVUN ALKUUN
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.
Kirjaudu sisään
Tee autoverovalitus! Primus-lakipalvelu
Tuontiautopalvelu KCS. Kiinnostaako auton tuonti Saksasta? Tutustu helppoon ja mutkattomaan tuontipalveluumme. www.kcs.fi